piątek, 14 września 2012

Architektura a obraz - "Kompozycja z dwoma liniami"

Dziś dość banalnie, ale za razem zaskakująco... Dzieło holenderskiego malarza Piet Mondrian przeszło do historii sztuki współczesnej i dało początek nowemu nurtowi w sztuce neoplastycyzmowi, który ujawnił się w latach 20. XX wieku. "Kompozycja z dwiema liniami" przedstawia się jako graficzny efekt czarnego wzoru na białym tle. Lecz niby taka płaska kompozycja, bardzo regularna i oparta na kątach prostych buduje "relacje równowagi" z przeciętnym odbiorcą. Przecież nowoczesnego człowieka cechuje właściwie potrzeba oderwania się od życia codziennego, aby mógł się skoncentrować na tym co kryje wnętrze każdego przedmiotu, bo sztuka tworzona jest dla ludzi.
Obraz był pierwotnie projektem przeznaczonym dla nowego, modernistycznego, betonowego budynku ratusza w Holandii, którego linie poziome i pionowe wyznaczały dynamikę i statyczność, cechy pierwiastka męskiego i żeńskiego. Artysta za pomocą dwóch prostych linii, prostych kątów i neutralnych kolorów stworzył coś  na miarę osi wszechświatów. Nowa abstrakcja połączona z estetyką ma zaprezentować coś absurdalnie prostego, uniwersalny przekaz dla odbiorcy na dodatek mało powiązany z rzeczywistością.
Krytycy okrzyknęli ten obraz za arcydzieło równowagi i subtelności, jak dla mnie jest nie ograniczoną przestrzenią, która nic nie wnosi w życie.
Cóż trudno stwierdzić czy po ukończeniu amsterdamskiej ASP, dzięki której stało się cenionym pejzażystą można zmienić światopogląd na dotychczasową sztukę. A jednak można i to o 180 stopni, dzięki fascynacji dziełami van Gogha i zapoznania się z obrazami fowistów. Malarz założył grupę De Stijl, która oddziaływała mistyczny pozytywizm w pionach i poziomach oraz 3 kolorach zasadniczych i 3 nie kolorach (biel, czerń i szarość).
Według Mondrian`ego wszystkie obrazy są jednakowo ważne i są uniwersalnym pierwiastkiem nadającym rytm poprzez materialną realność form plastycznych i indywidualności artysty.

"Wszyscy jesteśmy odbiorcami rzeczywistości nas otaczającej"
Anna Augustynowicz

Piet Mondrian, Kompozycja z dwiema liniami
olej na płótnie, 1931
Stedelijk Museum, Amsterdam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz