Nowatorski i wpływowy artysta XX wieku Henri Matisse prezentuje śmiałość i niezależność ekspresji barw światu, co daje współczesną wrażliwość na kolorystykę i wpływa na odczucia i skojarzenia odbiorcy.
Słynny "Ślimak" artysty pokazuje harmonię barw i kontrast kolorów tworząc szczęśliwy kolaż, który wzmacnia panujący nastrój dzieła. Kolory Matiesse`a kojarzą się z morzem, niebem, owocami, drzewami iglastymi i liściastymi oraz słońcem południowej Francji, gdzie artysta spędził większość życia. Po tym obrazie widać, że malarz zrozumiał wizualne i fizyczne właściwości kolorów. Dlatego to kolory grają główną rolę w jego życiu i dziełach, a jaskrawa kolorystyka i światło Morza Śródziemnego kojarzyły mu się z nieustanną inspiracją i radosnymi chwilami tam spędzonymi.
Na samym początku oglądania dzieła rzuca się w oczy oranżowa ramka, która tworzy metaforę do wcześniejszych dzieł Matiesse`a. Odnosi się to do widoku z okna przez, które widać rozświetlony słońcem krajobraz. Zaś białe tło, które widać gdzie niegdzie daje świetny efekt wizualny i pozwala oddychać pozostałym kolorom. Spiralne kształty uwidaczniają skorupę tytułowego ślimaka. Tutaj czerń dodaje obrazowi charakteru, że ma to coś, czego mogłoby zabraknąć bez tego prymitywnego koloru. Dziwne, że kilka wycinków papieru pomalowanych przez artystę w dowolnych kolorach na zwykłym białym tle daje nie zapomniany efekt. Widać, że malarz czerpał inspirację ze sztuki Cezanne`a.
Żywe relacje kolorów z odczuciami artysty są sukcesem jego eksperymentów, które rozpoczął pół wieku wcześniej. Podróż kolorystyczna dobiegła końca dając upust śmiałej ekspresji, a artystę można uznać za Wielkiego Mistrza Wszechczasów.
"Główną funkcją koloru jest jak najlepiej służyć ekspresji. Kładę moje tony według wcześniej obmyślanego planu... Aby namalować jesienny pejzaż... Będę inspirować się odczuciami, jakie budzi we mnie ta pora roku: lodową czystość błękitu nieba wyrażającego tę porę roku jak i niuansami listowia"
Henri Matisse "Notatki malarza"
Henri Matisse, Ślimak gwasz na papierze, 1953 Tate Gallery, Londyn |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz